BUDGET2021
profilbild på Clara Lindblom

Nytt V-förslag: staden borde köpa loss bostadshus från oseriösa fastighetsägare

Stockholms stad borde köpa loss bostadshus från oseriösa fastighetsägare, för hyresgästernas skull. Det menar Vänsterpartiet i ett nytt budgetförslag. Det handlar om hus som är misskötta och som ofta säljs från ägare till ägare utan att underhållas. Det handlar också om hus som ägs av fastighetsägare vars affärsidé är att köpa icke-renoverade hus inom miljonprogrammet och enbart göra ytliga renoveringar för att sedan kunna höja hyrorna. Ofta ligger husen i Stockholms förorter, till exempel i områdena på Järva eller i Skärholmen.

– De här fastighetsägarna tjänar storkovan på att behandla sina hyresgäster dåligt, och det är inte klokt att det får fortsätta. Men eftersom hyresgästers rättigheter i dagsläget är för svaga behöver kommunen helt enkelt kliva in och köpa loss bostäderna, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Det är de kommunala bostadsbolagen Svenska Bostäder, Stockholmshem och Familjebostäder som föreslås få i uppdrag att försöka köpa centrum- och bostadsfastigheter. De kommunala bostadsbolagen har mycket god ekonomi. Syftet med att köpa loss hus från oseriösa fastighetsägare är att förbättra boendemiljön för hyresgästerna och kunna bedriva ett bättre trygghetsarbete.

– I och med utförsäljningen av allmännyttan och det eftersatta bostadsbyggandet är vi nu i en situation där oseriösa fastighetsägare i det närmaste får agera fritt. När det inte finns tillräckligt många hyreslägenheter och människor blir desperata efter en bostad så är det tyvärr en av konsekvenserna, säger Clara Lindblom.

De senaste åren har många exempel på oseriösa fastighetsägare i Stockholm blivit uppmärksammade. Några exempel är:

• En hyresvärd i Rågsved som fått hård kritik av Hyresgästföreningen bland annat för att hissarna i en fastighet i åratal varit utdömda utan att åtgärdas ordentligt.
  • En hyresvärd i Skärholmen som satt i system att köpa nedgångna fastigheter och inte underhålla, och som sagt till hyresgästerna att de kan flytta när de påpekat att till exempel tvättmaskinerna inte fungerat.
  • En stor hyresvärd på Järva som gjort sig känd för att ytrenovera lägenheter mellan olika hyresgäster för att på så vis kunna höja hyrorna kraftigt. Samma hyresvärd är mycket känd för eftersatt underhåll.
  • Hyresvärden för Rågsveds centrum som bland annat stängt av elen utan att förvarna hyresgästerna.

Detta förslag är en del av Vänsterpartiet i Stockholms stads oppositionsbudget för 2021 – Jämlik, jämställd och klimatsmart stad.