Bostäder

Alla, oavsett storlek på plånboken, ska ha möjlighet att bo i Stockholm. Vi behöver fler hyresrätter med hyror som vanligt folk har råd med.

Stockholms hyresmarknad krymper. Efter decennier av utförsäljningar och för lågt byggande har hyresrätterna nästan helt försvunnit från delar av staden. Idag krävs det närmare tio års kötid i bostadskön för att få en hyreslägenhet i ytterstaden. Vi vill att staden tar tillbaka kontrollen över bostadsmarknaden och bygger många fler hyresrätter. Dessutom ska vi sätta stopp för de slumvärdar som främst miljonprogrammen drabbas av och förhindra renoveringar som leder till så höga hyror att hyresgästerna tvingas flytta från sina hem.

För att alla ska kunna få ett hem måste vi sätta stopp för ombildningar och utförsäljningar. Inte en enda lägenhet till ska säljas ut i Stockholm. Vänsterpartiet vill istället bygga bort bostadsbristen och jobba långsiktigt för en hyresmarknad som vanligt folk kan sätta sin tilltro till. Det ska finnas tillräckligt med bostäder för alla behov, bland annat tillgängliga bostäder för äldre och fler bostäder för personer med funktionsnedsättning. Vi vill ha en nollvision för hemlöshet i Stockholm, i ett rikt samhälle ska ingen behöva sova på gatan eller på nattbussen.

Med fler hyresrätter blir det möjligt för unga att flytta hemifrån. Lättare för kvinnor att ta sig ur destruktiva förhållanden. Hyresrätter gör att bostäder fördelas genom kötid och inte köpkraft.

Vi tar även fighten för en bostad åt alla på social medier.
Är du med oss?
Här kan du följa bostadsfighten på Instagram.
Här kan du följa bostadsfighten på Twitter.