Rashid Mohammed

Möt våra politiker i Stockholms stad.

Rashid Mohammed, halvkropp i grå kavaj och vit skjorta mot vit bakgrund. Foto Jessica Segerberg
Foto: Jessica Segerberg

Nr 11. Rashid Mohammed bor i Tensta, uppvuxen i Mogadishu, Somalia. Han sitter i kommunfullmäktige, arbetsmarknadsnämnnden och är vice ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd. Hans intressen är dokumentärfilm och litteratur.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?

– Jag vill ha ett samhälle som är jämlikt och rättvist. Jag tror på alla människors lika värde. Det är det jag ser i vårt område, i förorten, att alla ska ha samma värde och det ska vara jämlikt.

Nämn en fråga du tycker är särskilt viktig:

– Det viktigaste lokalt i Spånga-Tensta är skola och barnomsorg. Det ingår i välfärden. Det är viktigt för om du ska lyckas i samhället måste man ha en bra barnomsorg och skola. Jag brinner också för migrationspolitiken, jag vill värna om asylrätten.

Varför ska väljarna rösta på Vänsterpartiet?

– För att Vänsterpartiet är det enda partiet som vill ha ett rättvist samhälle. Vi kämpar för de svagaste i samhället. Alla som kan jobba ska ha ett arbete för att kunna försörja sig. Fler och fler säger att Vänsterpartiet är det enda parti de kan rösta på. Tidigare röstade de på S eller MP men nu är det Vänsterpartiet som gäller. De ser satsningarna som vi har gjort i Spånga Tensta. De ser vad vi har jobbat intensivt med kvinnofrågor och feministiska frågor, med ungdoms- och demokratifrågor. Vi har haft medborgarbudget och medborgarvärdar i vår stadsdel.