Min åsikt

Ställ inte olika grupper mot varandra

Det finns ingen annan lösning på bostadskrisen än att bygga fler hyresrätter och bygga med hyror som även folk med låga inkomster har råd med. Men istället för att med all kraft kräva en statlig bostadspolitik som garanterar alla rätten till ett eget hem så diskuteras istället särlösningar för olika grupper. Detta är en farlig utveckling som ställer olika grupper på bostadsmarknaden mot varandra.

Att människor blir förbannade för att det är så svårt att få tag på en bostad i Stockholm idag är helt rimligt. Det är ett politiskt misslyckande att unga inte kan flytta hemifrån, att många tvingas hyra dyrt i andra hand och att familjer tvingas bo alldeles för trångt. Men det finns faktiskt lösningar, bara politikerna i regeringen faktiskt vågar införa en ordentlig statlig bostadspolitik och tar tillbaka ansvaret från marknaden för att få fram bostäder.

Vänsterpartiet har under de fyra år som vi har ansvarat för bostadspolitiken i Stockholms Stadshus lyft nybyggnationen till de högsta nivåerna på många decennier och vi har dessutom lyckats pressa byggkostnaderna. Det är dock inte tillräckligt. Stockholm behöver bygga mycket mer och till ännu lägre kostnader och för det behöver vi stöd från staten.

Men istället för att utgå från att alla människor har rätt till ett hem har till och med de etablerade stora partierna börjat prata om särlösningar för olika grupper. Dessutom är särskilda lägenheter för låginkomsttagare återigen på tapeten. Bostadsbristen leder nu alltså till att grupper ställs mot varandra. Det kommer bara leda till ilska och missnöje.

Lösningen på bostadsbristen är inte att öronmärka bostäder till särskilda grupper utan att komma igång med ett byggande som ger alla en bra bostad. Och då måste staten gå in och ta sitt ansvar precis som man gör med andra välfärdsfrågor. Regeringen måste våga ta kommandot i bostadspolitiken.

Vänsterpartiets förslag:

• Ett statligt byggbolag.
  • Ett fungerande statligt investeringsstöd för byggandet av hyresrätter.
  • Förmånliga statliga topplån till de som vill bygga hyresrätter.
  • Ett uppdaterat och utökat bostadsbidrag.
  • Ett absolut nej till ombildningar och marknadshyror.

Ann-Margarethe Livh (V), bostadsborgarråd Stockholm