Clara Lindblom. Foto Malcolm Jacobson

Vänsterpartiet anmäler ombildningsföretag till Konsumentombudsmannen

Svenska Dagbladet rapporterar om att konsultföretaget Restate använder sig av tveksamma metoder för att få igenom ombildningar i Bagarmossen. Boende i allmännyttans hyreslägenheter uppges ha fått brev från Restate med förslag om köp till bara 70 procent av marknadspriset. Detta trots att den blågröna majoriteten utlovat att ombildningarna ska ske till marknadspriser och inga värderingar ännu har gjorts av bostadsbolagen.

Boende uppger även till tidningen att Restate via telefon sagt att om lägenheterna inte ombildas till bostadsrätter, så kan de komma att säljas till en privat hyresvärd som inte står för renoveringar och som kan höja hyrorna godtyckligt. Med anledning av agerandet anmäler Vänsterpartiet nu konsultföretaget till Konsumentombudsmannen.

– De här konsulterna har stora pengar att tjäna på ombildningar så det var väntat att de skulle gå över gränsen för att få igenom försäljningar. Det här är en direkt konsekvens av majoritetens föreslagna ombildningar och de här företagen kritiserades även vid den senaste ombildningsvågen i den här stan. Vi har också fått liknande uppgifter som de i Bagarmossen från hyresgäster i Hökarängen, Västertorp och Rågsved. Vi tycker det är oacceptabelt om företag försöker skrämma hyresgästerna i allmännyttan med att de till exempel inte kommer få renoverat om de inte ombildar, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Syftet med anmälan är att KO inleder en granskning av det aktuella konsultföretagets marknadsföring och reklam så att den inte är vilseledande eller på andra sätt otillbörlig.