Nej till försäljningar av skolor

Den blågröna majoriteten väljer att sälja ut ytterligare skolbyggnader, denna gång två förskolor, fyra grundskolor och ett gymnasium. Byggnaderna ägs idag av Stockholms stad men säljs alla till ett stort privat fastighetsbolag. Vänsterpartiet menar att försäljningen riskerar leda till en osäker situation för lärare och elever och att kommunen borde fortsätta äga fastigheterna.

Fastigheterna som säljs ägs idag av Stockholms stads bolag för skolfastigheter, men verksamheten drivs av fristående aktörer. Den blågröna majoriteten menar att de hyresgäster som finns i lokalerna idag får en säkerhet för sina hyreskontrakt på tio år. Vänsterpartiet menar att det är en kort tid i förhållande till att driva en skola.

– De här skolorna säljs till ett företag som naturligtvis vill tjäna pengar och ingen vet vad hyrorna blir på sikt. Tio års säkerhet på hyreskontraktet är ju inte särskilt lång tid i skolvärlden, det är bara en årskull. Det säkraste på sikt är att kommunen fortsätter äga skolbyggnaderna, detta eftersom behoven av skolor och förskolor kan öka på sikt och man då måste kunna garantera att det finns skolplatser åt alla barn som behöver, säger Torun Boucher (V), vik. oppositionsborgarråd