#08pol
Rashid Mohammed, halvkropp i grå kavaj och vit skjorta mot vit bakgrund. Foto Jessica Segerberg

Vänsterpartiet höjer rösten mot försäljningen av Tensta gymnasium

Beskedet om att Stockholms stad planerar att sälja Tensta gymnasium och Tensta träff har väckt starka reaktioner, både politiskt och bland allmänheten. Vi i Vänsterpartiet har tillsammans med Socialdemokraterna i Stockholms stad motsatt oss en försäljning och föreslagit och att en risk- och konsekvensanalys måste göras.

Trots starka protester klubbades beslutet, i ett första steg, på SISAB:s bolagsstämma den 27 april.

– Staden skulle kunna fylla de här lokalerna med liv och engagemang men om man istället säljer till en privat aktör förlorar man all rådighet över lokalerna och platsen. Det kommer inte att göra Tensta tryggare. Det finns också gott om exempel på utförsäljningar i Stockholms förorter som varit rena katastrofer för människorna som bor där, säger Rashid Mohammed, vice ordförande i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd till DN Stockholm.

Vänsterpartiet tycker att man ska göra ett kulturcentrum av lokalerna, med till exempel konstnärsateljéer, danstudios och replokaler.

– De här lokalerna har ett stort kulturhistoriskt värde och ligger på en strategiskt viktig plats. Det vore ett lyft för Tensta att fylla de här lokalerna med liv och verksamhet och ett kulturcentrum skulle passa perfekt här, säger Torun Boucher, vice ordförande i kulturnämnden i Stockholms stad till DN.

Läs mer om vår kritik mot försäljningen här: